Tajemství hub
Naši žáci se opět stali malými badateli…
Projekt začal pozorováním různých hub. Děti nejdříve losovaly lístečky s dotazy o houbách. Snažily se na ně odpovídat. Zajímaly je i další otázky, které psaly do obrázku košíku v pracovním listě. Poznávaly různé druhy českých hub a jejich názvy z plakátu. Důležitou součástí bylo i seznámení s významem hub v ekosystému, zejména plísní a bakterií. Děti si uvědomily, jakou roli mají tyto organismy při rozkladu organických látek.
Následovalo pozorování stavby těla houby, kde jsme zkoumali typy hub rourkatých a hub lupenatých. Hledali jsme rozdíly mezi jedovatými a jedlými plodnicemi. Na ukázku jsme měli i houby opravdové či alespoň z plastu. Děti poté dostaly pracovní list, kde vyplnily názvosloví těla houby.
Mikroskop nám tentokrát umožnil podívat se na mikroskopické struktury plísní. K pozorování živých hub jsme si pomohli lupou. Kvasnice jsme především řádně očichali. Vonělo to jako těsto.
Další částí projektu bylo seznámení se s atlasy hub a jejich použití v přírodě. Naučili jsme se, jak v knize vyhledávat a co znamenají různé zkratky. Dostali jsme pracovní list s neznámými houbami. Ty jsme hledali v atlase. Po ujištění, že jsme nalezli vhodnou plodnici, jsme ji stejně vybarvili.
Nakonec jsme se naučili, jak správně vyhledat nalezenou houbu v přírodě za pomoci aplikace v mobilním telefonu. Žáčci zjistili, na co si dávat pozor, aby aplikace fungovala správně, a co dělat, když narazí na chybu ve vyhledání.
Celý projekt nás i motivoval k tomu si zajít do lesa pro nějakou tu dobrou houbu k obědu či z důvodu bližšího zkoumání zvláštního světa hub.