Člověk a práce - vaření (4. B)
...kynutá těsta ...
Vždy, když chci v kuchyňce připravovat s dětmi pokrm podle nového receptu, hlavně něco sladkého, tak si to vyzkouším předem doma. Musím mít jistotu, že podle nového receptu se "dílo" podaří. Tak dneska jsem toto pravidlo porušila - byla to tedy premiéra s dětmi - a ještě těsto s droždím, ale nebylo to těsto klasicky kynuté, které kyne minimálně hodinu, tzv. do dvojnásobného objemu. Trochu jsem se spoléhala, že to byl recept cukráře Josefa Maršálka, podle kterého už jsem nějaké recepty zkoušela a vždy pokrmy dopadly velmi dobře. S napětím jsem tedy čekala, jak vše dopadne.
Při tvoření čtverců 10 cm x 10 cm /tak to bylo v receptu/, děti využily znalosti geometrie. Podle pravítka narýhovaly čtverce, jejichž rohy potřely rozšlehaným vajíčkem, na úhlopříčku nandaly makovou nádivku, kterou předem připravily z mletého máku. Protilehlé rohy čtverce pak zabalily tak, aby vznikly šátečky, kdy z každého otevřeného konce vyčnívala maková nádivka. Upéci v troubě a ještě upečené potříti polevou už bylo velmi jednoduché. Měla jsem velkou radost, šátečky se povedly a chutnaly výborně.
Dalším kynutým těstem, bylo těsto na slané rohlíky. Těsto, které musí kynout, cca hodinu, respektive do dvojnásobného objemu. Těstu jsme trochu pomohli.Zadělané těsto jsme na chvíli dali kynout na nízkou teplotu do trouby.
Děti pracovaly ve skupinkách, každý si vyzkoušel, jak se tvoří rohlík. Udělat z těsta kruh, rozdělit ho na 8 trojúhelníků, každý trojúhelník rozválet válečkem a od delšího konce zarolovat v rohlík - jednoduché, viďte - taky se to všem dětem podařilo. Všem dětem, slané, křupavé rohlíky moc chutnaly.