Program tříd s rozšířenou výukou matematiky a přírodovědných předmětů
Od školního roku 2016/2017 otevřela škola třídy s rozšířenou výukou matematiky a přírodovědných předmětů. Rozšířený program výuky je v souladu s dlouhodobou snahou vedení školy a zřizovatele školy obce Dolní Břežany zkvalitňovat a rozšiřovat nabídku vzdělávání v obci a v regionu. Zaměření tříd vychází ze školního vzdělávacího programu Břežanská škola, který akcentuje výuku technických a přírodovědných předmětů. Rozšíření výuky je na prvním stupni realizováno zejména v rámci výuky matematiky, prvouky, přírodovědy a cizích jazyků. Na druhém stupni je akcentována především výuka matematiky, fyziky, chemie, přírodopisu a cizích jazyků.
Žáci
Třídy s rozšířenu výukou jsou určeny pro zvídavé děti, které mají chuť a předpoklady se intenzivněji vzdělávat. Vzhledem k vyšším nárokům kladeným na žáky v těchto třídách procházejí zájemci ověřováním nadání a předpokladů pro matematické a přírodovědné vzdělávání. V případě zájmu mohou žáci ze třídy s rozšířenou výukou přestoupit do třídy běžné. Děti z běžných tříd mohou do třídy s rozšířenou výukou přestoupit na začátku 6. nebo 8. ročníku po odchodech žáků na víceletá gymnázia.
Cíl programu
Cílem rozšířeného programu je podnítit v žácích zájem o učení, žáci jsou motivováni k samostatnému řešení problémových úloh, kreativitě, hlubšímu pronikání do probírané látky, ale i ke spolupráci v týmu, sdílení poznatků a zkušeností. Výuka navazuje na naše předchozí zkušenosti s realizací projektu badatelské výuky. V rámci výuky ve třídách s rozšířenou výukou se učitelé zaměřují zejména na tyto oblasti:
- zajištění rozvoje osobnosti každého žáka v souladu s jeho předpoklady a zaměřením
- podpora samostatnosti, sebedůvěry a vlastní odpovědnosti za další vzdělávání
- objevitelství, hledání nových řešení, kreativní přístup, schopnost obhájit vlastní návrhy a řešení, důraz na pochopení souvislostí a vazeb
- schopnost pracovat individuálně i spolupracovat v týmu a sdílet poznatky a zkušenosti
- rozvoj logického myšlení a inovativních přístupů
- schopnost komunikace v českém i cizím jazyce, prezentační a komunikační dovednosti
Škola je nadstandardně vybavena informačními a komunikačními technologiemi (srov. výše). Využití ICT ve výuce je zejména v těchto třídách pravidelně doplňováno jednoduchými názornými experimenty s cílem umožnit žákům „osahat“ si přírodní jevy v praxi a ověřit si své poznatky měřením s využitím moderních technologií. Při výuce jsou využívány moderní formy výuky, badatelský přístup, projektová výuka, metoda problémového vyučování a další. Cílem je zajistit co nejvyšší míru mezipředmětových vazeb při využití různých empirických metod poznávání a zkoumání přírodních jevů kolem nás.
Aktuální informace
- V tomto školním roce (2024/2025) probíhá výuka v devíti třídách s rozšířenou výukou (1. až 9. ročník).
- V příštím školním roce otevřeme opět jednu 1. třídu s rozšířenou výukou pro 18 žáků.
- Doplňující přijímací řízení do budoucí 6. a 8. ročníku probíhá vždy začátkem června. Zájem projevíte zasláním Žádosti o přestup na naši školu na eva.gacova@skolabrezany.cz, a to nejpozději do 23. května 2025. Veškeré další informace Vám pak zašleme na e-mail uvedený v žádosti.
- Kapacita tříd s rozšířenou výukou v ostatních ročnících je zcela naplněna.
- Pro případné dotazy kontaktujte přímo ředitelku školy Ing. Ivu Fischerovou (iva.fischerova@skolabrezany.cz).
Učební plány tříd s rozšířenou výukou
Učební plán pro 1. stupeň
Vzdělávací oblast |
Vzdělávací obor |
Vyučovací předmět |
Ročník |
Minimální |
Disponibilní |
|||||
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
1. st. |
dotace |
hodiny |
|||
Jazyk a jazyková komunikace |
Český jazyk a literatura |
Český jazyk |
7 |
7 |
8 |
7 |
7 |
36 |
33 |
3 |
Cizí jazyk |
Anglický jazyk |
2 |
2 |
3 |
3 |
3 |
13 |
9 |
4 |
|
Další cizí jazyk |
|
|
|
|
|
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Matematika a její aplikace |
Matematika |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
25 |
20 |
5 |
|
Informační a komunikační technologie |
Informatika |
|
|
|
1 |
1 |
2 |
2 |
|
|
Člověk a jeho svět |
Prvouka |
2 |
2 |
3 |
|
|
7 |
11 |
4 |
|
Přírodověda |
|
|
|
2 |
2 |
4 |
|
|
||
Vlastivěda |
|
|
|
2 |
2 |
4 |
|
|
||
Člověk a společnost |
Dějepis |
Dějepis |
|
|
|
|
|
|
|
|
Výchova k občanství |
Občanská výchova |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Člověk a příroda |
Fyzika |
Fyzika |
|
|
|
|
|
|
|
|
Chemie |
Chemie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Přírodopis |
Přírodopis |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zeměpis |
Zeměpis |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Umění a kultura |
Umění a kultura |
Výtvarná výchova |
1 |
1 |
2 |
1 |
2 |
7 |
12 |
|
Hudební výchova |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
5 |
|
|
||
Člověk a zdraví |
Tělesná výchova |
Tělesná výchova |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
10 |
10 |
|
Výchova ke zdraví |
Výchova ke zdraví |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Člověk a svět práce |
Člověk a svět práce |
Člověk a práce |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
5 |
5 |
|
Celková povinná časová dotace |
|
|
21 |
21 |
25 |
25 |
26 |
118 |
102 |
16 |
Odborné kurzy pro třídy s rozšířenou výukou pro 1. stupeň
Vzdělávací oblast |
Vyučovací předmět |
Ročník |
|||||
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
1. st. |
||
Život je věda |
Anglický jazyk - konverzace |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
10 |
Německý jazyk - konverzace |
|
|
|
|
1 |
1 |
|
Škola 4.0 |
1 |
1 |
|
|
|
2 |
|
Projektová výuka |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
10 |
|
Celková povinná časová dotace |
|
5 |
5 |
4 |
4 |
5 |
23 |
Učební plán pro 2. stupeň
Vzdělávací oblast |
Vzdělávací obor |
Vyučovací předmět |
Ročník |
Minimální |
Disponibilní |
||||
6. |
7. |
8. |
9. |
2. st. |
dotace |
hodiny |
|||
Jazyk a jazyková komunikace |
Český jazyk a literatura |
Český jazyk |
4 |
4 |
4 |
5 |
17 |
15 |
2 |
Cizí jazyk |
Anglický jazyk |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
12 |
|
|
Další cizí jazyk |
|
1 |
2 |
2 |
2 |
7 |
6 |
1 |
|
Matematika a její aplikace |
Matematika |
5 |
5 |
5 |
5 |
20 |
15 |
5 |
|
Informační a komunikační technologie |
Informatika |
1 |
1 |
1 |
1 |
4 |
4 |
|
|
Člověk a jeho svět |
Prvouka |
|
|
|
|
|
|
|
|
Přírodověda |
|
|
|
|
|
|
|
||
Vlastivěda |
|
|
|
|
|
|
|
||
Člověk a společnost |
Dějepis |
Dějepis |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
10 |
1 |
Výchova k občanství |
Občanská výchova |
|
1 |
1 |
1 |
3 |
|
|
|
Člověk a příroda |
Fyzika |
Fyzika |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
20 |
9 |
Chemie |
Chemie |
1 |
1 |
2 |
2 |
6 |
|
|
|
Přírodopis |
Přírodopis |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
|
|
|
Zeměpis |
Zeměpis |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
|
|
|
Umění a kultura |
Umění a kultura |
Výtvarná výchova |
2 |
2 |
1 |
1 |
6 |
9 |
|
Hudební výchova |
1 |
1 |
1 |
|
3 |
|
|
||
Člověk a zdraví |
Tělesná výchova |
Tělesná výchova |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
10* |
|
Výchova ke zdraví |
Výchova ke zdraví |
1 |
|
|
|
1 |
|
|
|
Člověk a svět práce |
Člověk a svět práce |
Člověk a práce |
1 |
|
1 |
1 |
3 |
3 |
|
Celková povinná časová dotace |
|
|
30 |
30 |
31 |
31 |
122 |
104 |
18 |
* 1 hodiny Výchovy ke zdraví je integrována v předmětu Přírodopis v 8. ročníku.
Odborné kurzy pro třídy s rozšířenou výukou pro 2. stupeň
Vzdělávací oblast |
Vyučovací předmět |
Ročník |
||||
6. |
7. |
8. |
9. |
2. st. |
||
Život je věda |
Anglický jazyk - konverzace |
1 |
1 |
1 |
1 |
4 |
Německý jazyk - konverzace |
1 |
|
|
|
1 |
|
Věda (Science) |
1 |
1 |
|
|
2 |
|
|
Podnikatelská akademie |
|
|
1 |
1 |
2 |
Celková povinná časová dotace |
|
3 |
2 |
2 |
2 |
9 |