Své povolání jsme si vybrali, práce s dětmi nás naplňuje. Neustále si uvědomujeme svou zodpovědnost za to, co děti naučíme, jak je vzděláváme a vedeme; snažíme se být pro ně vzorem.
- Uvědomujeme si, jak důležitá je vnitřní motivace; podporujeme ji a rozvíjíme.
- Nevyužíváme svého postavení vůči dětem, nevyžadujeme slepou poslušnost, není naším cílem děti stresovat, dostat pod tlak, trestat nebo je nachytat při nevědomosti, ale snažíme se je tzv. naopak „nachytat při úspěchu“.
- K dětem přistupujeme s respektem a nikdy je nezesměšňujeme! Za případnou nevhodnou reakci se žákům omluvíme a vysvětlíme jim případně své pocity a pohnutky, které tuto reakci zapříčinily, zkrátka snažíme se o partnerský přístup k dětem. Oslovujeme děti zásadně křestním jménem.
- Nepoužíváme učení či jakoukoliv práci do školy jako trest.
- Nepřehlížíme jakékoliv náznaky ubližování (fyzické, verbální, psychické), vše řešíme v zárodku, vysíláme dětem jasný signál, že někomu záměrně ubližovat je v naší škole naprosto nepřijatelné.
- Pomáháme dětem, když o to požádají, a spolu nacházíme vhodná řešení. Citlivě nabízíme pomoc, pokud vycítíme, že ji dítě potřebuje, ale je pro něj příliš těžké si o pomoc říci.
- Snažíme se rozumně zkombinovat individuální přístup k žákům s principem „spravedlivého“ přístupu; své kroky, které mohou ostatní vnímat jako nespravedlivé, dětem vysvětlujeme.
- Preferujeme laskavý, ale zároveň důsledný přístup k dětem.
- Jsme otevření smysluplné a slušné diskusi.
- Nesdělujeme dětem důvěrné informace o některém z nich, ani o zákonných zástupcích či zaměstnancích školy.
- Jsme taktní při veřejné kritice (pokud je nezbytná) i pochvale ve třídě, nesrovnáváme mezi sebou žáky ani třídy.
- Čerpáme ze všech dostupných pozitivních motivačních prostředků (např. vyslechnutí, domluva, rozhovor mezi čtyřma očima, neverbální komunikace) dříve, než využijeme kázeňského postihu.
- Neuplatňujeme princip kolektivní viny a trestu při udržování kázně.
- Než přistoupíme k řešení případného problému, informace, které máme k dispozici, si prověřujeme, vyslechneme všechny zúčastněné. Problémy a spory řešíme v klidu, s nadhledem a citlivě.
- Pomáháme dětem rozpoznat jejich silné a slabé stránky, rozvíjíme individuální potenciál každého dítěte a zároveň respektujeme rozdílné předpoklady dětí.
- Vedeme děti k toleranci a respektu k odlišnostem.
- Pomáháme dětem překonávat překážky a vyrovnat se s případným neúspěchem. Chyba není problém, ale posune nás dál, pokud se z ní poučíme.
- Rozvíjíme a podporujeme kritické myšlení dětí – vedeme je k ověřování informací, dovednosti vyjádřit vlastní názor a obhájit ho.
- Vedeme děti k odpovědnosti za svou práci a své činy.
- Podporujeme v dětech pocit sounáležitosti s třídním týmem, Školou Břežany i obcí, ve které žijí. Kultivujeme jejich chování, vystupování a vzájemné vztahy.