Volba národního ptáka (4.C)
Ani u nás ve třídě jsme se volbám nevyhnuli!
Je leden roku 2023 a v České republice právě probíhají prezidentské volby. Děti jsou toho plné, od rána se o kandidátech dohadují. Abych jim proces voleb trochu přiblížila, rozhodla jsem se pro třídní volby - politice jsme se však vyhnuli, zamířili jsme do přírody.
Na úvod jsme si vyysvětlili pojem národní pták (ČR zatím svého
oficiálního opeřence nemá, ale politici chtějí vyvolat diskusi a nějakého zvolit prostřednictvím ankety občanů). Žáci hádali, jací ptáci jsou vybráni v některých státech z prezentace. Vysvětlili jsme si, podle čeho lze národního ptáka vybírat, jaký bude postup práce. Úkolem dvojic bylo vybrat jeden druh, který by mohl být vhodným kandidátem na titul národní pták ČR. Kritéria byla následující - má symbolizovat Českou republiku, odrážet národní povahu či mít význam v historii, kultuře. Může být něčím výjimečný.
Ve dvojicích žáci vyplnili kandidátní listinu tak, aby v další hodině mohli svého opeřence prezentovat třídě. Do kolonky "třemi slovy" měli vymyslet tři pojmy, které je napadnout, když si svého kandidáta představí. Poté už žáci prezentovali své kandidáty před třídou. Proč ho vybrali, jaké informace
našli. Spolužáci mohli klást dotazy (jako v televizní debatě). Nutno říct, že obhájit některé kandidáty, zejména ty, kteří se na našem území moc nevyskytují, nebylo vůbec snadné, atmosféra byla vyhrocená, někteří žáci měli problém udržet emoce na uzdě. Následovala tajná volba, v níž nejvíce hlasů dostal sokol a "černý kůň" voleb - kolibřík. Na druhé kolo jsme se museli vyspat.
Druhý volební den byla kampaň obou ptáků ještě vyhrocenější, volební týmy obou kandidátů se snažily dostat na svou stranu co nejvíce voličů nespěšných opeřenců. Velice těsně poté vyhrál SOKOL.
Díky aktivitám v rámci této lekce jsme si společně procvičili práci s textem, kritické myšlení, spolupráci ve skupině i schopnost prezentovat, obhájit svůj názor.