Velký vědecký deník PROSINEC
23.12.2024

Velký vědecký deník PROSINEC

Badatelé 1.C, 2.C, 3.C, 4.C, 5.C

1.C Děti z první třídy se po svém prvním projektu o Vesmíru vrhly na nové téma STROMY. Navázali jsme na kapitoly v prvouce a rozšířili si své znalosti z běžných hodin o další zajímavé informace: od dílčích pozorování stromů, rozeznávání jehličnanů, slovních pomůckek, jak správně jehličnany pojmenovat, až po návrh prvního vědeckého výzkumu. Napadlo nás zjistit, jaký jehličnan se nejčastěji zdobí na Vánoce. Seznámili jsme se s pojmem hypotéza/ předpoklad, děti samy vymyslely možné způsoby výzkumu a šlo se na věc….teda na stromečky. Nejprve výzkum po třídách a pak rovnou do prodejního místa stromečků zjistit, zda jsme se nemýlili. A opravdu, jedlička je vítěz Vánoc. Na technice jsme přešli od primitivních nástrojů k objevu kola. Dokonce jsme se naučili používat a měřit siloměrem a zkoumali jsme, zda je větší třecí síla nebo valivý odpor. Jojo, i toto prvňáci již znají:)

2.C Druháci na projektech dokončili svou misi na Měsíc zhotovením a otestováním papírových a CO2 raket. Byl to fíčák :D Máme také hotový jeden z větších a komplikovaných lapbooků. Na technice probíráme téma ČAS A VÝVOJ V MĚŘENÍ ČASU. Po Stonehange modelu jsme se učili o obeliscích a pomocí Lega jsme simulovaly možné způsoby jejich zhotovení a ukotvení. Vzorem nám byly plánky stavby. Dále jsme se učili o slunečních hodinách – jedny dřevěné okrasné jsme šli vyrábět do dílen a druhé papírové jsme sestavili přesně s úhlem gnonomu podle lokality písnické rovnoběžky. Na to jsme také potřebovali umět pracovat s kompasem a najít správně sever……snad bude brzo slunečno, ať každý může doma otestovat. Tradičně se poslední předvánoční hodina projektů nesla v duchu zkoumání vnější a vnitřní stavby kapra. Po rodičovském souhlasu a zájmu dětí se konala hodina na téma zvířata v laboratořích, jejich chov, zacházení, účel a etický kodex. Na detektivní pohádce jsme si nejprve ukázali možné momenty, kdy je třeba rybu zkoumat i uvnitř, a v čem nám to může pomoci.

3.C Od listopadu stále pokračujeme ve velkém tématu HOUBY. Zjistili jsme, že mezi houby patří i kvasinky a plísně. Kvasinky jsou samy o sobě na pokusy skvělé, ale na pozorování plísní pod mikroskopem nemají :D. A nejlepší dárek pro paní učitelku? Domácí plíseň :D Určování a poznávání netradičních hub děti také velmi nadchlo a po Vánocích nás čeká krásný závěrečný lapbook.

4.C Žáci si odhlasovali téma aktuální - ZDRAVÍ A NEMOCI. Seznámili jsme se s definicí zdraví, s faktory, které zdraví mohou ovlivnit, a s jednotlivými skupinami patogenů. Probrali jsme svět virů, sestavili model bakteriofágů a přešli na bakterie. Fotky jsou ze školní badatelny, opravdu se nejedná o detašované mikrobiální pracoviště :D Byl to nejsilnější zážitek pro všechny ….i všechny ostatní, kdo chodili týden se zacpaným nosem do badatelny :D My jsme totiž zjišťovali bakteriální zastoupení na různých místech školy a z různých věcí. Kultivovali jsme na krevních agarech a ti nejsilnější a nejodolnější vědci se pustili za týden do zkoumání vzorků. Příště musím přinést více čokolády :D

5.C S žáky také pracujeme – možná ze všech tříd nejsložitěji, ale protože jsme stále v IT učebně za počítači, v badatelně s tablety nebo si slovně něco rozebíráme, nemáme žádné zajímavé fotky. A cože vlastně děláme? Žáci pracují na svých ročníkových projektech. Každý si zvolil své téma a tvoříme rešerše, které poslouží k prezentačním výstupům i s praktickou části. Psaní není jen tak nějaké kopírování nebo opisování. Každou hodinu se seznámíme s konkrétní metodou, praktickou dovedností s práci s texty, vychytávkou, učíme se ovládat různá prostředí na PC, prezenční a tvůrčí dovednosti  a učíme se těžit z textů maximum díky společným nápadům, otázkám, konstruktivní kritice, společné poradě a mé kontrole textů. Jednu fotografii přeci máme, a ta vystihuje asi veškerý smysl projektů – učíme se navzájem – někdy i paní učitelka…. K využití AI při psaní rešerší jsem se chtěla časem dopracovat: říct si nástrahy, bonusy, využití, dnešní možnosti a říct k tomu důležité informace. Během jiné společné práce na to přišla od žáků řeč, dotazy se začaly množit, mnozí přiznali, že již používají často a zájem rostl. Spolužák se nabídl, že nás zaškolí, ukáže online prostředí, přístup, práci s promty a možné nástrahy. Pro všechny to bylo velice poutavé a výklad hodný odborníka. Bylo skvělé pozorovat, jak se žáci učí navzájem od sebe a že né vždy musí být učitel zdrojem znalostí.

Autor: Jana Hubová
Sdílet  

Fotogalerie

Naše škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze taková cookies, která jsou nezbytně nutná pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb, a u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies). Pravidla cookies