Lednové mrazivé počasí
Začátkem ledna pořádně mrzlo, a toho jsme náležitě využili.
Paní učitelka Hubová nám vysvětlila, jakým způsobem vzniká sněhová vločka. Teď už víme, že v mracích je prach, na který se při nízkách teplotách nabalují malé částečky vody a začínají namrzat na prachové částečky. Postupně vznikne základ vločky v podobě šestiúhelníku, vločka se zvětšuje a až je dostatečně velká a těžká, dopadne z mraku na zem. Nemohou vzniknou dvě stejné vločky, proto je každá originální a jedinečná. Při zvětšení pod mikroskopem můžeme vidět nádherné přírodní dílo.
Protože nám teplota klesla pod bod mrazu, pokusili jsme se vytvořit ledové ozdoby z přírodnin. V matematice jsme si ukazovali teploměr a poznali záporná čísla.
Naše zkoumání pokračovalo i venku, kdy nám paní učitelka připravila mikroskop a my mohli pozorovat mnohonásobně zvětšené vločky. S pomocí bublifuku jsme sledovali, jak bublina namrzá. Zjistili jsme, že čím větší bublina, tím menší blanka a namrzá rychleji. Naopak čím je bublina menší, tím je větší šance, že na povrchu nepraskne.
Ve třídě jsme provedli pokus s ledem. Měli jsme připravené ledové kostky z vody a také kostky, do kterých jsme přidali jedlou sodu. Pomocí kapátka jsme postupně na kostky kapali ocet a pozorovali, jak led mění tvar podle toho, kam kapeme. V přírodě takhle probíhá vodní eroze, kdy voda kape tisíce let na stejné místo do skály a vykotlá díru.
Prvouka se nesla v duchu pozorování zvířech stop a my hádali, které zvířátko stopy ve sněhu zanechalo.
Ve výtvarné výchově jsme se zasnili a představili si, že nastavíme pusu směrem k nebi a necháme padat vločky na jazyk. Tvořili jsme lední medvědy a pomocí solného roztoku vyčarovali třpytivé sněhové vločky.
Mráz a sníh jsme parádně využili a teď už se neskutečně těšíme na jaro.