Dva pohledy na návštěvu Mediálního centra v ČTK
9.1.2023

Dva pohledy na návštěvu Mediálního centra v ČTK

Továrna v centru Prahy? Ano, ale na zprávy!

Česká tisková kancelář, zkráceně ČTK, je jedním ze tří hlavních pilířů veřejnoprávních médií v České republice. Na rozdíl od Českého rozhlasu a České televize není financována prostřednictvím koncesionářských poplatků, ale musí si na svůj provoz sama vydělat.

Toto je jedna ze zajímavostí, které jsme se dozvěděli při nedávné návštěvě přímo v sídle agentury v pražské Opletalově ulici.

Členové mediálního centra se tam vypravili proto, aby se podívali do míst, kde vzniká denně 400-500 zpráv, které odebírají a dále používají redakce naprosté většiny tuzemských médií.

ČTK by se dala přirovnat k továrně na zprávy. Svoje výrobky, tedy čerstvé zprávy, prodává svým zákazníkům a vydělává si tak na svou činnost. Odběrateli zpráv jsou jak veřejnoprávní, tak i komerční média. V sídle agentury proto najdeme domácí, zahraniční, sportovní nebo ekonomickou redakci, v některých z nich se pracuje v nepřetržitém provozu.

Když jsme společně s vedoucí Akademie ČTK Martinou Vašíčkovou pozdě odpoledne procházeli tyto redakce, překvapilo nás, jak málo lidí se v práci nachází. V redakci domácí jsme našli tři lidi. V zahraniční sedělo pět redaktorů a ve sportovní redakci jsme potkali čtyři „sporťáky“. Obrazový editor nám ukázal, jak během jedné pracovní směny projde tisíce fotografií a jen některé z nich zveřejní. Na počítači jeho kolegy ze zahraniční redakce jsme zase mohli sledovat množství zpráv, které neustále přicházejí ze světa. A co se dělo ve sportovní redakci? Čtyři mladí novináři, kteří zrovna byli ve službě, se právě vsázeli, kdo vyhraje fotbalový šampionát v Kataru.

V dlouhé chodbě, ve které je vystavena historická zpravodajská technika, visí na stěně i dobové fotografie. Díky nim jsme si uvědomili, že ČTK byla založena hned v roce vzniku samostatného československého státu, a je tak jednou z nejstarších mediálních institucí u nás. Pro srovnání, Československý rozhlas začal vysílat až v roce 1923 a Československá televize ještě o třicet let později.

A nakonec ještě jedna drobnost, ale velice důležitá. Měla by zajímat ty z vás, kteří posloucháte rozhlas, čtete noviny nebo sledujete televizi. Zprávu, kterou vydala a podepsala ČTK, již není nutno ověřovat. Základním principem jejich práce totiž je, že jakákoliv zpráva vydaná agenturou ČTK je vždy pravdivá a ověřená, a to nejméně ze dvou zdrojů. A to je v době plné dezinformací a fake news nesmírně důležitá věc.

Jan František Kovařík a Jan Kovařík 

 

Exkurze Mediálního centra do zákulisí největší české zpravodajské agentury! 

Dne 12. 12. 2022 byl tým Mediálního centra na exkurzi v České tiskové kanceláři (zkráceně ČTK), která sídlí v Opletalově ulici v Praze. Exkurzí náš tým provázela Martina Vašíčková, ředitelka Akademie ČTK. Ta nejdříve uskutečnila prezentaci o tom, co je to ČTK a jak funguje, následně nás provedla domácí, zahraniční a sportovní redakcí. 

ČTK je národní zpravodajská veřejnoprávní nezávislá agentura, která vytváří a prodává rychle, spolehlivě a nezávisle zejména zpravodajství především médiím, ale i firmám a institucím.  

„Denně v ČTK vychází 450–500 zpráv. Průměrně je to 1 zpráva za minutu, někdy i tři,“ uvedla paní Vašíčková. Spolehlivost informací je zajištěna pečlivou prací redaktorů – ČTK musí ve zprávě uvést vždy alespoň 2 zdroje. Pokud je zpráva nemá, musí se poslat zpátky editorovi. „Klíč není v počtu zdrojů, ale v jejich spolehlivosti!“  prohlásila Vašíčková. 

ČTK ale nevydává a neprodává jen zpravodajství, ale skrze fotobanku a videobanku poskytují klientům i další typy zdrojů. „Rozhodně pracuji denně s tisíci fotek a v podstatě stovky fotek vydáme. Za těch dvacet let, co tady pracuji s fotobankou, se to řádově posunulo, byly doby, kdy byly prohlídnuté jenom stovky fotek za týden, z nichž jsme vydali zhruba desítky,“ řekl zaměstnanec, který má na starosti fotobanku ČTK. 

ČTK má 14 poboček domácích (kraje a Praha) a 3 pobočky zahraniční (Berlín, Brusel a Bratislava).  

Příjem ČTK většinou tvoří prodej jejích produktů (zpravodajství, foto a video materiál). „Například Česká televize nám platí měsíčně několik miliónů,“ řekla Vašíčková. Provoz ČTK neplatí stát a už přes dvacet let se jí nevydávají žádné dotace.  

Členům Mediálního centra bylo umožněno podívat se na menší výstavu, kde byly vystavené nejen fotky z 20. století, ale také staré kamery a počítače „Výstava se mi moc líbila, ze všeho nejvíce jsem byla ráda za stručný komentář doplňující exponáty,“ vyjádřila se členka Mediálního centra Dominika Macáková.

Jakub Rosa

 
Autor: RedAkce školy
Sdílet  

Fotogalerie

Naše škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze taková cookies, která jsou nezbytně nutná pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb, a u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies). Pravidla cookies