Technika v 1. C šlape do pedálu :)
Aneb historie vzniku a vývoje kola.
V září jsme v hodinách techniky probrali techniku jako vědní obor. Seznámili jsme se s nejdůležitějšími vynálezy, řekli si, co to vynález je a k čemu lidem slouží. Následně jsme technické vymoženosti začali probírat od úplného počátku lidstva - nahlédli jsem do doby kamenné a zkoušeli si práci s pěstním klínem při porovnávacím pokusu. Od pravěkých kamenných nástrojů jsme plynule přešli k neuvěřitelně těžké práci s kameny - na stavbě pyramid, při přemisťování kamenných bloků Stonehenge a stavbě obelisků. Jedlotlivé způsoby přepravy velkých nákladů vedly k vynálezu kola. My jsme si to raději ověřili pomocí siloměrů, kamenů a balíků rýže. Zajímalo nás, jestli bude opravdu jednodušší pohybovat nákladem, který je na kolách nebo nákladem, který tlačíme/taháme. A opravdu..... díky za možnost mít kolo a jeho různé formy a obměny (bicykl, kolo na dopravních prostředcích, kolo na pouti, mlýnské kolo, ozubené kolečko, kladka atd atd.)