Velký vědecký deník ŘÍJEN
4.11.2024

Velký vědecký deník ŘÍJEN

Badatelé 1.C, 2.C, 3.C, 4.C, 5.C

Naše školní badatelská komunita se každým rokem rozrůstá a letos je to již 5. rokem, co se děti z céčkových ročníků seznamují s přírodními vědami v měsíčních tematických projektech a učí se nejrůznějším studijním a vědeckým metodám a rozvíjí také své dovednosti v oblasti soft skills. Většinou jsme tak zabraní do práce, že nám nezbývá čas na fotodokumentaci a nakonec se fotografie nahromadí, až z toho vznikne společný nápad na vědecký deník. Tak tedy co se u nás událo za měsíc říjen?

1.C – Děti se seznámily s průběhem projektových hodin. Seznamovali jsme se s prací vědců, pravidly pro bezpečnou práci v badatelně nebo v terénu. Nejdůležitější pravidla jsme si nalepili na velký plakát vědce, který v badatelně slouží všem třídám. Navykli jsme si na protokoly a založili portfolia. Následoval první projekt na téma Vesmír. Nejoblíbenější téma přineslo výrobu hvězdné mlhoviny a výrobu společného třídního modelu Sluneční soustavy (doděláváme instalaci). V technice jsme zvládli historii vynálezů a začali jsme prvními pra pra „vynálezy“ – pěstní klín. Zkoušeli jsme porovnat různé tvary kamenů a pěstní klín v řezání rybího masa (tvrdý sýr) a kořenových výhonků (brambory). Výsledky pokusu jsme zanášeli do první vědecké tabulky.

2.C – Po roce jsme se opět vydali do Vesmíru a tentokrát na Měsíc. Důkladně jsme prozkoumali jeho popis vůči Zemi a Slunci. Naučili jsme se, jak vznikají impaktní krátery a jak Měsíc vypadá z pohledu astronauta. Impaktní krátery jsme si zkoušeli nasimulovat a vytvořili jsme model měsíční krajiny. Rakety a raketoplány máme za sebou a teď už jen postavit rakety a vzhůru prozkoumat 1.vstup na Měsíc. V technice jsme se dali na téma čas a historie měření času. Už 3 týdny chodíme do dílen a vytváříme model Stonehenge.

3.C – Projekt, který nebyl v plánu a který si zamilovaly i ostatní třídy. Z dárku v Albi krabici se nám vyklubal největší miláček třídy - náš listonoh Listík. V Albi to moc hezky vymysleli: luxusní akvárko, několik vajíček, krmení, návod na pokusy….ale 3.C tomu dala jiný rozměr. Jakmile nám došla sada pokusů, přišlo spoustu nápadů, co můžeme ještě dále pozorovat. Každý týden jsme si vedly pozorovací protokoly do lapbooku. Zdokumentovali jsme úplně vše, co bylo možné. Každé ráno a každou přestávku se všichni hrnuli do badatelny pozorovat listonoha. Ač to bylo k neuvěření, dožil se nám skoro 2,5 měsíce (na listonohy to byl dloooouhý život). I po jeho úhynu žáci přišli na to, že má u sebe vajíčka a zkusili jsme je odebrat, vysušit a třeba se nám podaří další generace. Pod mikroskopem jsme také zjistili, že se mu do trávicího ústrojí namotalo nějaké vlákno a zřejmě si s tím nedokázal poradit. Listonoh nám bude dále sloužit na studijní účely jako trvalý preparát. Zatím toto byla největší srdcovka a nejoblíbenější bádání třídy.

4.C – Už má za sebou léta projektů a práce, takže téma projektů si žáci vybírají hlasováním, dle svého zájmu. Jako první projekt bylo zvolené téma VODA. Podívali jsme se podrobněji na stavbu molekuly a uspořádání molekul vody, vyvodili jsme si z toho anomálie, které díky vodíkovým můstkům voda vykazuje. Prozkoumali jsme povrchové napětí, teplotní stratifikaci rybníku a dozvěděli jsme se, proč ryby v zimě nezamrznou. Zkoumali jsme vliv vody na rostliny, organismy a krajinu. Už máme hotový i náš první letošní lapbook a začínáme druhé požadované téma Zdraví a nemoci.

5.C – Tady jsem s fotografiemi velmi pozadu, protože na ty už nám vůbec čas nezbývá nebo máme plné ruce práce. Se třídou už jsme probádali za ty roky 20 tematických bloků a nyní nastal čas, vytvořit si vlastní. Takže momentálně se utváří 12 různých témat najednou. Každou hodinu se naučíme novou dovednost, kterou si vyzkoušíme, osvojíme a následně si ji žáci aplikují na svých tématech. Nejprve jsme potřebovali myšlenkové mapy svých prací, následně jsme sestavovali dokonalou upoutávku na své projekty, z toho už byl jen krůček k tomu nej úvodu, kterým oslníme publikum. K dalším kapitolám budou potřeba články z internetu. Ale jak poznat ty kvalitní a relevantní články? Co je to fake news? Jak nás může ovlivnit internet a AI? Jak se nenechat napálit, ale nechat si dobře poradit? A kdo ze třídy dokáže nafotit nejvěrohodnější fake foto? To vše jsme zkoušeli tento týden a vrháme se do tvůrčího psaní.

Autor: Jana Hubová
Sdílet  

Fotogalerie

Naše škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze taková cookies, která jsou nezbytně nutná pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb, a u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies). Pravidla cookies