Když pomník vypráví... (2. A)
Květnové události
V pátek 5.května jsme si ve třídě povídali, zda-li děti tuší, proč je tento, a následující dny, významný a proč máme 8. května státní svátek. Mile mě překvapilo, kolik dětí druhé třídy má povědomí o událostech spojených s historií naší vlasti a o období světových válek. Ze společných informaci jsme si tedy sestavili stručný přehled květnových událostí na konci 2. sv. války v Praze a ve světě. Povídali jsme si také o tom, že ani Dolním Břežanům se válka nevyhla a že i zde lidé bojovali za svou a také naši svobodu. Ve třídě jsme se domluvili, že bychom mohli jít navštívit pomník, který nám tyto události a padlé hrdiny připomíná, a že bychom mohli zjistit konkrétní jména na pamětní desce. Tento nápad jsme propojili i s výtvarnou činností, kdy jsme měli zpracovat téma "kreslení skutečnosti".
Ve třídě jsme si po diskuzi připravili čtvrtku s barvou, která by nám mohla symbolizovat "strach". Následně jsme si vzali přinesené kytičky, připravené čtvrtky a fixy a šli jsme navštívit pomník. Na místě jsme si povídali o tom, co je to pietní místo, jak se zde máme chovat s pokorou a úctou, a po položení květin jsme si prohlédli pamětní tabule se jmény hrdinů, detaily sochy a symbolů české státnosti.
Následně si každý našel místo, odkud se mu pohled na pomník nejvíce líbil a zkusil ho zachytit do svého obrazu "Když pomník vypráví". Zjistili jsme, že pozorným sledováním skutečnosti pro kresbu se nám na obrázcích podařilo mnohdy zachytit spoustu detailů, kterých bychom si při běžné návštěvě ani nevšimli. Žáci, kteří byli rychle hotoví, mohli ke svému pomníku nakreslit situaci, která se na tomto místě mohla za války odehrávat a co nám mohl pomník vyprávět.
Ve třídě jsme se shodli na tom, že si obrázky zaslouží být součástí naší tvorby pro školní výstavu a že se každý už těší na hodiny dějepisu.