Jak se nám v prvních týdnech ve škole daří
Během září a začátku října jsme se toho společně mnoho naučili a prožili. Pojďte se s námi podívat, jak to probíhá v jednotlivých předmětech.
Český jazyk
V českém jazyce jsme od pana Kostičky dostali dárek – desky na písmenka. Tyto desky jsme našli podle indicií, které nám pan Kostička dal. Dělá nám to trochu dobrodružnější a rád dárečky pro nás schovává. Měli jsme obrovskou radost, když jsme desky i s písmenky objevili. Postupně si do desek přinášíme z domova vystřižená písmenka. Zatím už máme písmenka S, M, A, Á, L a P.
Písmenka začínáme správně vkládat do mřížek, postupně tvořit slabiky a slova. Moc nás baví číst slabiky a slova nahlas, pěkně si ukazujeme prstem na písmenka nebo slabiky a pečlivě je vyslovujeme. Písmenka také hledáme v různých textech, hláskujeme slova, vytleskáváme slabiky. Je důležité se soustředit na to, jak slabiky zní, zda jsou krátké nebo dlouhé. Používáme pro to znaky - tečku pro krátké a čárku pro dlouhé slabiky. Procvičujeme se i ve skupinkách třeba i za pomoci PET víček.
Abychom byli připraveni na psaní, téměř každý den děláme uvolňovací cviky. K psaní máme tři básničky, které nám pomáhají. „Ťuká, ťuká deštík“ cvičí naše prsty, „Pozor, žáci prvňáci“ nám připomíná, jak správně sedět a mít sešit, a básnička „Zobáček“ nás učí správné držení tužky. To je pro nás velmi důležité, především si tužku podpírat prostředníčkem.
Když začínáme nové písmenko, nejprve si ho představíme pomocí pohádky - jak vzniklo a vypadá. Například písmenko S vypadá jako had, který se uklání publiku, písmenko M vypadá jako domeček s obrácenou střechou a písmenko A jako dva žebříky svázané dohromady. Malá tiskací písmenka také mají své příběhy – malé m vypadá jako zbořený stan a malé a jako sedátko s opěrkou. Zeptejte se nás doma na jednotlivé příběhy :-)
Na závěr každého nového písmenka se rádi podíváme na video "Ábécédé s Michalem", kde nám Michal písmenka zábavně představuje.
Matematika
V matematice jsme začali poznávat číslice a už umíme napsat číslice od jedničky do pětky. Také umíme přiřadit správnou číslici ke správnému počtu obrázků. Dokážeme různé obrazce i vzájemně spočítat. Naučili jsme se totiž znaménko plus. Tvoříme i první opravdové matematické příklady.
Máme speciální krokovací pás, na kterém si můžeme vyzkoušet, jak se posouvat a sčítat tak. Počítáme (či tleskáme) a krokujeme si, a pak zjišťujeme, u jaké číslice stojíme.
K tomu jsme se také věnovali geometrickým tvarům. Umíme už poznat čtverec, trojúhelník, obdélník a kruh. Pomocí čtvercového papíru jsme hledali tvary překládáním.
Velkou část hodin také věnujeme stavění z kostiček. Stavíme hady, věže a další stavby, které se postupně stávají složitějšími. K tomu jsme si vysvětlili pojem podlaží. Poznali jsme čtvercovou síť.
Už jsme také pracovali na stanovištích, kde jsme se ve skupinkách střídali a plnili různé úkoly. Spolupráce nám jde výborně.
Tělesná výchova
V tělocviku jsme si užili spoustu zábavy s různými sportovními a pohybovými hrami.
Učíme se také skákat přes švihadlo a pracovat s míčkem. Začali jsme si házet samostatně, ale brzy budeme pracovat i ve dvojicích. Proběhl již i menší štafetový běh, kdy si předáváme štafetový kolík a běžíme co nejrychleji.
Oblíbené jsou různé hry jako „Pavučina“, kde běháme pouze po čárách na zemi v tělocvičně. Pavouk chytá mouchy. „Čarodějnice“ nás zase promění v kámen, strom nebo most, a ostatní spolužáci nás musí zachránit. Také jsme hráli hru „Letadla“, kde se chytáme jako letadla, nebo hru „Zahradníci a krtci“, kde jeden tým otáčí mističky do tvaru krtčince a druhý tým je otáčí zpátky. Na závěr každé hodiny se vždy protahujeme, abychom se po běhání uklidnili a správně prodýchali.
Výtvarná výchova a pracovní činnosti
Protože je podzim, třídu jsme si vyzdobili obrázky listů, které jsme se "vybarvili" pomocí barevných útržků papíru. Propojili jsme tím předmět i s prvoukou, kde se učíme o stromech a jejich listech. Také jsme od pana Kostičky dostali kartonové šanony, které jsme si museli sami složit. Vyzdobili jsme je podle vlastního vkusu a teď nám slouží v naší třídní skříňce na pracovní sešity a listy.
Ve výtvarné výchově jsme zatím pracovali především s pastelkami, ale už jsme vyzkoušeli i voskovky a těšíme se, až budeme malovat vodovkami. Je pro nás důležité mít všechny potřebné pomůcky, jako je ubrus, zástěrka a další věci na výtvarku, abychom mohli pracovat bez obav, že se ušpiníme.
Hudební výchova
V hudební výchově jsme se naučili několik nových písniček. Zpíváme například „Žabičku zelenou“, ukolébavku „Halí, belí“, ale také opakujeme známé dětské písničky jako „Skákal pes přes oves“ nebo „Kočka leze dírou“. Povídali jsme si i o zvuku a tónu – tón může být krátký nebo dlouhý, silný nebo slabý, a tak některé písničky zpíváme potichu, jako například ukolébavky, které jsou určeny pro malé děti. Zpěv často doplňujeme pohybem, aby to bylo ještě zábavnější.
Prvouka
O předmětu prvouka vám toho dnes neřekneme tolik, protože jsme byli na badatelské vycházce, kterou si necháme do speciálního článku.
Máte se na co těšit!